Ž. Šilėnas: Degalų kainos – galimybė Seimui padaryti tikrai kažką naudingo žmonėms

LLRI | 2012-09-13 11:21 | perskaitė: 1444
Raktiniai žodžiai: Benzinas, akcizas
Ž. Šilėnas: Degalų kainos – galimybė Seimui padaryti tikrai kažką naudingo žmonėms  Kai tik brangsta degalai, valdžia puola ieškoti kaltų ir badytis pirštais. Bet patogiai „užmiršta”, kad degalai apskritai yra brangūs ne dėl nafto

 Kai tik brangsta degalai, valdžia puola ieškoti kaltų ir badytis pirštais. Bet patogiai „užmiršta”, kad degalai apskritai yra brangūs ne dėl naftos kainų ir degalų kainų kitose rinkose, bet dėl mokesčių. Paimkime, kad ir savaitės senumo duomenis: Lietuvoje mokesčiai sudarė 48 proc. benzino kainos. Akcizas ir „ant viršaus” skaičiuojamas PVM. Valdžios atstovai mėgsta iki nuobodumo gilintis, kodėl benzinas vienoje degalinėje keliais centais brangesnis, bet „užmiršta”, kad benzinas dėl mokesčių (apskritai) yra brangesnis ne centais, o keliais litais.

Ir nereikia atsikalbinėjimų apie ES privalomuosius minimaliuosius akcizus. Lietuvoje minimalus akcizas yra apie 26 ct aukštesnis, nei privaloma ES. Prie 26 ct pridėkime PVM, ir gausime jau apie 30 ct. Tai reiškia, kad benzinas galėtų būti apie 30 ct pigesnis. Taip pat nereikia atsikalbinėjimų apie tai, kad sumažinus akcizą, tas skirtumas neatiteks vartotojams. Puikiausias pavyzdys - dyzelino akcizui sumažinimas. 2009 metų rugpjūtį, kai dyzelino kainos Europoje kilo, Lietuvoje - krito. Ir krito maždaug tiek, kiek buvo sumažintas akcizas dyzelinui. Jei kam rūpi detalesni skaičiavimai, juos rasite čia.

Galiausiai apie pačią mintį - reguliuoti benzino kainas. Šis pasiūlymas yra netinkamas tiek iš teorinės, tiek iš praktinės pusės. Elementarus pavyzdys - visų mėgstamos nekęsti šilumos kainos, kurios irgi yra reguliuojamos. Ar daug padeda reguliavimas? Degalų kainų reguliavimas gali turėti du skirtingus scenarijus. Arba reguliavimas niekuo nepadės suvaldyti kainų augimo, t.y. kainos bus tiek pat aukštos, kaip ir be reguliavimo. Arba, jei reguliavimas bus pakankamai populistinis, pvz., „4 Litai už litrą ir ne daugiau”, tuomet degalinėse paprasčiausiai nebeliks benzino, nes jo Lietuvoje nebeapsimokės pardavinėti. Daug pelningiau bus pardavinėti kitose šalyse, tad ten benzinas ir nutekės, pvz., į Latviją. Ir jei Lietuvoje benzino pardavinėti nebeapsimokės, gal jis atpigs latviams (bet tikrai ne lietuviams).

Seimas privalo dirbti savo tiesioginį darbą ir ištaisyti įstatymus, kurie brangina benziną. Palengvinti degalų importą į Lietuvą, sumažinti privalomą biopriedų maišymą. Akcizo mokesčio benzinui sumažinimo projektas nejuda nuo kovo mėn. O juk šie darbai tikrai padėtų žmonėms.

Komentarai



Privatumo politika Reklama Kontaktai Paskolos RSS RSS
© 2006-2024 UAB All Media Digital