Rinkos psichologija I

Spekuliantai.lt | 2010-02-11 | Psichologinė analizė | perskaitė: 2838
Raktiniai žodžiai: Sausio efektas, Santa Claus Rally, Sell in May and Go Away, rinkos psichologoja, psichologija
Rinkos psichologija I 2008 m. sausis ilgai išliks daugelio investuotojų, prekiaujančių vertybinių popierių rinkose, atmintyje. Stiprūs kritimai pasaulio vertybinių popierių

 2008 m. sausis ilgai išliks daugelio investuotojų, prekiaujančių vertybinių popierių rinkose, atmintyje. Stiprūs kritimai pasaulio vertybinių popierių biržose taip pat ir Vilniaus vertybinių popierių biržoje lėmė tai, kad sausis tapo labiausiai „krintusiu“ mėnesiu ir tais metais „paskerdė“ ne vieną investicinį portfelį.

Sausio, kaip pirmo metų mėnesio, vaidmuo rinkos dalyvių psichologijoje nėra atsitiktinis. Daugelio analitikų ir apžvalgininkų jis vadinamas "Sausio efektas", t.y. kainų didėjimu. Šis mitas, kaip ir daugelis kitų, tokių kaip „Santa Claus Rally“, „Sell in May and Go Away“ bei kt. tapo investuotojų prietarų kanonu, kartojamu metų metus.

Taip susiformuoja įsitikinimai, pagrįsti įvairiais paaiškinimais Paaiškinimais, kurie atitinka įprastą žmogaus poreikį racionalizuoti nesuprantamus reiškinius ir suteikti savotišką kontrolės iliuziją - kontroliuoti realybę, kurios įtakoti negalime.

Net Investopedia turi „Kalėdų ralio“ paaiškinimą:
„Akcijų kainų kilimas, dažnai pasitaikantis tarp Kalėdų ir Naujųjų metų. Yra daug priežasčių, paaiškinančių reiškinį, įskaitant mokesčių ptimizavimą, laimės būseną Wall Street‘e, Kalėdinių premijų investavimą ir tai, kad pesimistai dažniausiai atostogauja šią savaitę.
Daugelis mano, „Santa Claus rally“, kad akcijos perkamos tikintis jų kainų kilimo sausio mėnesį, žinomo, kaip „Sausio efektas“.

Sausio efektas kapitalo rinkose susidaro gana reguliariai metų pradžioje, kai rinkas pasiekia masiškai realizuojamų naujų investavimo strategijų pinigai. Ypač aktyvūs instituciniai investuotojai, pildantys savo investicinius portfelius. Dažniausiai sausį kainos kyla kaip gruodžio bumo tąsa.

Ir dar vieną dalyką pastebi Wikipedijoje: pastebima nuolatinė tendencija, kad gruodžio antroje pusėje kainos šiek tiek sumažėja, po to dinamiškai kyla sausio mėn. Iš esmės, didelę visų metų kainos prieaugio dalį sudaro būtent sausio mėnesio kainų padidėjimas.

Toks reiškinys paaiškinamas tuo, kad gruodį vyksta mokesčių optimizavimas, o sausį investuotojai vėl sugrįžta į rinką. Tačiau tai nėra moksliškai pagrįsta.

O mes paprasčiausiai tai galim „patikrinti“ pasižiūrėję OMXV indeksą:


OMXV indekso duomenys iš dalies patvirtina, gal tiksliau, nepaneigia „Sausio efekto“ mito. Kaip matom, per nagrinėtą laikotarpį sausį kainos mažėjo mažiau kartų, nei kitais nagrinėtais atvejais. Antra, nėra labai aišku, kodėl instituciniai investuotojai turėtų sausio keisti savo strategijas.

Jei jūs panagrinėtumėte kiekvieno mėnesio ir kiekvienų metų ir kelių biržų duomenis, tai neabejotinai pastebėsite, kad joks mėnuo savo kainų pokyčiu nėra tendencingai išskirtinis.

Kitas su mokesčiais susijęs dalykas yra tas, kad mokesčius optimizuoja ir gyventojai, turintys galimybę susigrąžinti permokėtas pajamas, t.y. turintys investicinio gyvybės draudimo ir III-ios pakopos pensijų sutartis. Metų pabaigoje jiem siūlome įnešti į sąskaitas papildomas, paprastai, didesnes nei įprasta, sumas, kad valstybė daugiau grąžintų. Tie pinigai iš karto patenka į rinką.

Tie pinigai kelia kainas. Deja, atsiradusio hipotezių prieštaravimo – gruodžio pabaigoje kainos kyla/ gruodžio pabaigoje kainos krenta – dar niekas nesugebėjo paaiškinti.

Liko neapibrėžta viena detalė: kalba eina apie visą mėnesį ar tik apie jo dalį, pvz. Kalėdų tarpušventį. Iš esmės, tai nėra svarbu. Tikėjimą "normaliai" vykstančiais kainų didėjimais arba mažėjimas patikrina žiauri statistika. Kažkas, vis dėl to padarė analizę ir išaiškėjo, kad šie „dėsningumai“ vyksta tik visuomenės sąmonėje ir yra konkrečių laikotarpių ar įvykių serijos atmintis. Psichologiškai tai paaiškinama tuo, kad gruodžio mėnuo įsimintinesnis dėl savo išskirtinumo labiau nei kitas mėnuo.

Taip pat skaitykite

Parduok gegužę ir eik vasaroti!

Laimė ir pinigai – ar yra ryšys?

Spekulianto psichologija – kaip iš priešo tapti sau draugu

Apie investavimą biologiškai (III dalis)

2014-05-26 | Psichologinė analizė 2014-04-01 | Psichologinė analizė 2012-11-15 | Psichologinė analizė 2010-02-21 | Psichologinė analizė

Komentarai



Ekonominis kalendorius

Prekybos statistika realiu laiku

Techninės analizės įrankis

Privatumo politika Reklama Kontaktai Paskolos RSS RSS
© 2006-2020 UAB All Media Digital