|
||||||||||||||||||
Rinkos psichologija I
Spekuliantai.lt
|
2010-02-11
|
Psichologinė analizė | perskaitė: 3061
Raktiniai žodžiai: Sausio efektas, Santa Claus Rally, Sell in May and Go Away, rinkos psichologoja, psichologija 2008 m. sausis ilgai išliks daugelio investuotojų, prekiaujančių vertybinių popierių rinkose, atmintyje. Stiprūs kritimai pasaulio vertybinių popierių biržose taip pat ir Vilniaus vertybinių popierių biržoje lėmė tai, kad sausis tapo labiausiai „krintusiu“ mėnesiu ir tais metais „paskerdė“ ne vieną investicinį portfelį. Sausio, kaip pirmo metų mėnesio, vaidmuo rinkos dalyvių psichologijoje nėra atsitiktinis. Daugelio analitikų ir apžvalgininkų jis vadinamas "Sausio efektas", t.y. kainų didėjimu. Šis mitas, kaip ir daugelis kitų, tokių kaip „Santa Claus Rally“, „Sell in May and Go Away“ bei kt. tapo investuotojų prietarų kanonu, kartojamu metų metus. Taip susiformuoja įsitikinimai, pagrįsti įvairiais paaiškinimais Paaiškinimais, kurie atitinka įprastą žmogaus poreikį racionalizuoti nesuprantamus reiškinius ir suteikti savotišką kontrolės iliuziją - kontroliuoti realybę, kurios įtakoti negalime. Net Investopedia turi „Kalėdų ralio“ paaiškinimą: Sausio efektas kapitalo rinkose susidaro gana reguliariai metų pradžioje, kai rinkas pasiekia masiškai realizuojamų naujų investavimo strategijų pinigai. Ypač aktyvūs instituciniai investuotojai, pildantys savo investicinius portfelius. Dažniausiai sausį kainos kyla kaip gruodžio bumo tąsa. Ir dar vieną dalyką pastebi Wikipedijoje: pastebima nuolatinė tendencija, kad gruodžio antroje pusėje kainos šiek tiek sumažėja, po to dinamiškai kyla sausio mėn. Iš esmės, didelę visų metų kainos prieaugio dalį sudaro būtent sausio mėnesio kainų padidėjimas. Toks reiškinys paaiškinamas tuo, kad gruodį vyksta mokesčių optimizavimas, o sausį investuotojai vėl sugrįžta į rinką. Tačiau tai nėra moksliškai pagrįsta. O mes paprasčiausiai tai galim „patikrinti“ pasižiūrėję OMXV indeksą: Jei jūs panagrinėtumėte kiekvieno mėnesio ir kiekvienų metų ir kelių biržų duomenis, tai neabejotinai pastebėsite, kad joks mėnuo savo kainų pokyčiu nėra tendencingai išskirtinis. Kitas su mokesčiais susijęs dalykas yra tas, kad mokesčius optimizuoja ir gyventojai, turintys galimybę susigrąžinti permokėtas pajamas, t.y. turintys investicinio gyvybės draudimo ir III-ios pakopos pensijų sutartis. Metų pabaigoje jiem siūlome įnešti į sąskaitas papildomas, paprastai, didesnes nei įprasta, sumas, kad valstybė daugiau grąžintų. Tie pinigai iš karto patenka į rinką. Tie pinigai kelia kainas. Deja, atsiradusio hipotezių prieštaravimo – gruodžio pabaigoje kainos kyla/ gruodžio pabaigoje kainos krenta – dar niekas nesugebėjo paaiškinti. Liko neapibrėžta viena detalė: kalba eina apie visą mėnesį ar tik apie jo dalį, pvz. Kalėdų tarpušventį. Iš esmės, tai nėra svarbu. Tikėjimą "normaliai" vykstančiais kainų didėjimais arba mažėjimas patikrina žiauri statistika. Kažkas, vis dėl to padarė analizę ir išaiškėjo, kad šie „dėsningumai“ vyksta tik visuomenės sąmonėje ir yra konkrečių laikotarpių ar įvykių serijos atmintis. Psichologiškai tai paaiškinama tuo, kad gruodžio mėnuo įsimintinesnis dėl savo išskirtinumo labiau nei kitas mėnuo.
|